Halleluja, Praise the Lord!

Mycket av resans gång har vi haft en del oflyt med motvind med mera, men nu äntligen har vi fått tillbaka belöning för allt kämpande. Glada i hågen efter att ha klarat Mt Whitney cyklade vi norrut igen på 395an. Kommer till Keough Springs och får badat i en helt klar varm källa, som enligt uppgift från ögonvittnen var den klaraste i området. Gött! Ingen press då att hitta varm källa i kommande Mammoth Lakes då. Fricamping också. Mammouth Lakes sedan. Sover två nätter i utkanten av en stängd camping (for free) där vi för första gången på länge hissade upp mat och andra pinaler i träd. Här fanns en bra matbutik och laddstation till diverse teknikprylar. Vi handlar mat och gotta för tio dagar, då vi vet att kommande Yosemite kan annats bli en dyr historia, och cyklar vidare. Är på väg ut ur staden och möter då ett äldre par på elcyklar. De vänder och kör ifatt oss och bjuder in oss till sig! Alltså hur underbara är inte amerikaner 😀 Vi tackar ja såklart, för tänk vad man kan missa om man säger nej eller ger vika för sin svenska skeptism? Leslie och John var deras namn.

De bor i en mysig skidstugeliknande bostad, med skogen utanför dörren och bergen i bakgrunden. De har också rest och cyklar mycket i Europa, bland annat kattegattleden med mera. Får riktiga go-mackor till lunch och sedan delar vi rövarhistorier. Duschen sedan, yes, den var välbehövlig, speciellt med tanke på att Marcus sovsäck luktar som en blandning av död grävling eller bäver, ja nån typ av kadaver i alla fall. Tvål och hett vatten gjorde oss fräscha nog att vara med på modevisning. Lyckades få bort flera dagar gammalt damm som samlats bakom öronen. Det var även härligt att kunna känna på sitt ansikte utan att få med sig ”korvar” av en blandning av svett, salt och smuts. Middag blev fläskkotletter och potatismos, följt av kaffe och glass. Fick sova i en enorm dubbelsäng och pannkaksfrulle då det råkade vara deras bröllopsdag. De slår följe med oss en bit med elcyklarna dagen därpå och vinkar av oss.

Kommande natt var strax utanför Lee Vining och i roten av Tiogapasset på väg 120. Det droppade ner till minus 7 grader Celsius och alla vattenflaskor frös helt till is. Observera att vi klarade det ”fruktade” passet utan problem. Bilden av amerikaner pendlar hela tiden mellan att man tycker de är helt underbara och i nästa andetag skrämmande pantade. Bara för att toppen på Tiogapasset är högre än toppen på Death Valley-klättringen så är höjdskillnaden och distansen inte den samma… Death Valley hade 1600m att klättra upp, medan Tiogapasset var 900 höjdmeter. VARFÖR tror alla att Tiogapasset är en tuffare klättring?! Stor Suck! Kommer ner till Yosemite Valley sen eftermiddag. Drar till Camp 4 som har drop-in och vi är korkade nog att tro att vi bara ska få klampa in, men nej. Tydligen är det så poppis att man måste köa hela natten för att EVENTUELLT få en plats dagen efter, beroende på hur många som checkar ut. Fuck this shit tänkte vi och drog till en annan ”backpackers” camping och gjorde en fuling o campade utan permit. Rev tält och allt redan vid halv sju och drog tillbaka till Camp 4 där det ligger 30 pers i kön och det finns bara 14 platser. Fick ingen, och började klura på plan B. Som en gåva från Gud är vi sedan vid lunchtid vid rätt plats på rätt tid – två österrikare pratar om att checka ut en dag tidigt och vi kunde därmed ta deras plats 😀 Halleluja! Vi hade plats 4A i 4 nätter nu. Var det inte The Lord så var det Karma som vi samlat på oss dagen innan då vi hittade, eller Marcus hittade, en iPhone och vi kunde efter mycket om och med återförena den med dess ägare. Hon var en typisk amerikansk mamma, en sådan man verkligen hade velat bli inbjuden till, och vi fick $50 i hittelön. Försökte säga nej till pengar men det gick inte, hon bara köttade in sedeln i min styrväska. Firade med en dagsfylla på billiga King Cobra öl och chips. Insåg även att de flesta hade lidit igenom den nattliga kön och det var bara att konstatera att det var vi som var kyllingar och inte vikingar som ryktet säger.

Dagen efter tog vi cyklarna till Glacier Point och till Taft Point, mäktigt värre! Avslutade efter 100km plus 5km vandring med burgare på Yosemite Lodge. Så jälva gott! Det fanns majonäs, äkta majonäs i den lilla tillbehörs-buffén, det var grädden på moset. Vi har under resan hoppats på att få möjlighet att få permit till Half Dome, men var för sena och det blev inte av. Dock känner vi att hi fått något bättre i Mt Whitney, som är ännu mer spektakulärt att ha gjort, så vi deppar ej för det, utan är supernöjda med allt som Yosemite erbjudit.

Cyklade ut ur parken och kom till Oakhurst, sedan bara pannkaksplatt i ett par dagar till vi kom över till Gilroy. Bestämmer oss för att campa i utkanten av en park, och vi spanade efter andra uteliggar-kollegor, men ingen syntes till som tur var. Föga anade vi vad som väntade under småtimmarna. Här blev vi för första gången bortkörda mitt i natten för att vi campat i utkanten av en park. Schysst kille dock som ”kom på” oss och visade ett annat ställe 150m bort som vi kunde sova resten av natten på, tack du okände säkerhetsvakt! Vi hade nu bara 15 km till Morgan Hill och Specialized så vi tog en vilodag i Gilroy. Av ren slump igen, vi var på väg mot Walmart och då svänger en bil förbi. En svensk kvinna son bor i Gilroy. En av de få svenskar vi stött på på hela resan. Blir inbjudna igen och fick en supergod lax/potatis/sallads-middag och äntligen fick konversera på svenska med en annan person. Tack vare att vi hade våra härliga flaggor på pakethållarna som hon fick syn på oss. Tog lite sovmorgon dessutom. Tack och god bless!

På måndagen den 21e fick vi träffa Erik Nohlin, som jobbar på Specialized HQ i Morgan Hill. Fick rundvandring på huvudkontoret och sedan drog vi alla tre till ett bra camping/badställe. Med var sin burrito i näven och några öl kom vi dit och hade en trevlig kväll. Uppskattar verkligen att han tog sig tid för oss, då han säkert är en upptagen man, han designar och jobbar bland annat med Sagans kollektion av produkter och cyklar. Tack igen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )