En resa med många kapitel

Just nu är vi inne på vår sista vecka på vår semester. Vi är i Zug, Schweiz, och har nyss ätit frukost på campingen. Drog såklart till Lidl det första vi gjorde i morse och köpte frallor, kall-kaffe och även lite proviant för dagen. Lyckades komma över ett par Lidl-tofflor så jag är nu superhet med både tofflor och tygpåse i lysande blått och gult. Att handla i en matbutik i Schweiz är ungefär samma prisläge som hemma, men att ta något ute däremot får man se upp med. Igår körde vi en otroligt vacker runda från byn Thusis, öven Albulapasset och sedan ner till St Moritz, vidare över Julierpasset och tillbaka. Vi hade en del cash i CHF från förra året, så varför inte spendera dem? Jag skojade om att vi hade ca 12 CHF som då borde räcka till vars en kaffe haha. Kvittot blev på 11.20. Holy Shit, saknade Italien för en sekund där 🙂

Jag ska inte spola fram för snabbt ännu, och det kommer även ett inlägg till när vi väl kommit hem för att summera, men vill ändå dra igenom de kapitel som varit sedan Ötztaler.

Vi drog med mamma och pappa ner från Sölden och skulle spendera några dagar i Corvara, hjärtat av Dolomiterna. Men först ner till Prato för att köra Stelvio/Umbrail-rundan med pappa. Detta är ju trots allt en klättring alla borde ha på sin bucketlist, och det är en cool stigning. Till en början var allt frid och fröjd med stekande värme och sol nere i Prato vid start. Vi skulle ha förstått att det skulle bli ett helvete när Marcus däck small sönder i värmen. Detta ignorerade vi lika snabbt som händelsen kvällen innan när pappa råkade döda en spindel. Det skulle ju bli regn och den saken var klar, fast det inte såg så ut. När vi hade konstaterat lite för många gånger hur tur vi hade med väder, och det var ca 5km kvar till toppen började det droppa. Och värre skulle det bli. Väl på toppen var det hagel och 2 grader. Bitande kyla och en utebliven gruppbild på toppen gjorde att man bara ville ner illa kvickt. Det tog en halv evighet, men när man väl kom ner från passet i dalen på Schweiziska sidan så var det varmt igen. Jag och Marcus får sedan hetsa till bilen och köra iväg för vi var tvungna att checka in på campingen i Corvara innan kl 20. Kom dit med ca 25 min marginal. I Italien verkar det som att bara en spruta räcker för att kunna göra saker, men ingen har frågat oss sedan Österrike. Italien är ett sådant land man bara måste älska, naturen, maten, folket och precis rätt nivå av laglöshet.

Här blev det en dag med en större vandring och sedan den klassiska Sella Ronda med pappa. Det är de mest intensiva och vackra 55km man kan få i Dolomiterna, så det är ett starkt tips. Finns även Grand Fondot Marathona Dolomiti tidigare på sommaren för den som känner för det. Vi lagade två goda middagar på päronens lägenhetshotell och vi fick sedan en egen monsterrunda med 150km och 4000 höjdmeter dagen efter. Inte en platt meter, men fint var det.

Efter en tid med kalla nätter så kände vi att vi behövde bryta av och satte kurs mot Belluno, i syfte att komma ner till lägre höjd och att köra Passo San Boldo. Så blev det, men dessvärre var sjön vi campade vid lite sunkig, så vi drog vidare direkt efter en dag till ett mer säkert kort – Lago di Garda. På vägen dit ringde vi naturligtvis upp Glenn Magnusson som vi varit här med flera gånger (med Cykelaptit resor som guider). Då fick vi även reda på att landsvägs EM skulle gå helgen därpå i närliggande Trento. Besvikna på oss själva att vi inte ens visste om detta innan, men glada att vi fick tipset så började vi smida nya planer igen. Garda och lite ”vila” skulle vi göra oavsett, men sedan skulle det bli Trento. Efter två dagar med bad/sol och en stor gnet-dag på 184km runt Garda så gasade vi mot EM. Ett ganska stor trupp svenskar skulle köra och vi var taggade. Hade funderat fram och tillbaka huruvida vi skulle göra en klassiker med flaggmålning eller ej, men vi kom inte riktigt till skott i början. Under fredagen träffade vi lite kändisar från svenska personalen, och flagg-motivationen tändes igen. Vi MÅSTE göra det insåg vi sent fredag kväll. Hetsletade på Google för öppna byggvarubutiker för att kunna hitta motsvarighet till Rusta i Italien. Hittade en EuroBrico bara 4 km från vår camping och till vår stora lycka så hade de öppet på lördagar. Kastade oss iväg utan frukost tidigt på lördagen till EuroBrico. Personalen där hade nog aldrig varit med om att någon kund någonsin stått och hängt på låset på en lördag med sådan upphetsning i ögonen. Fick köpt färg och rollers och tryckte ner detta i våra Ötztaler-gympapåsar tillsammans med dagens öl-komsumtion. Dagen fortsatte med race för Herr U23 och mellan varvningar målade vi flaggan bit för bit uppe i backen. Under denna dagen skulle vi även göra en take-over på Instagram Story på Specialized Concept Store GBG (@scsgbg). Där kan ni även gå in och följa och kika på Story/Höjdpunkter för att se hela vår episka dag. Det blev succé naturligtvis, som det brukar bli när vi hittar på saker, och flaggan uppskattades av både cyklister, personal och även hemma i tv-soffan då den var strategiskt placerad for Eurosport. Toppendag och vi sov gott den natten.

En LITEN disclaimer var att Marcus telefon på något märkligt sätt hoppade ur hans ficka och krossades på marken. Vet ej om det var fakta eller om det var Birra Peroni som viskade detta i våra öron, men krossad var luren och svart blev det. Det är tur då att Marcus är ankaret i vårt förhållande. Han står stadigt när det stormar, speciellt när det gäller teknik och eventuella konstiga ljud från cykel, brusar inte upp och svettas ALDRIG. Eftersom det verkligen var svart helt och hållet så blev det Media Markt och ny telefon dagen efter. Efter en lång bilfärd och diverse jobbiga iCloud-grejor mm. så fick vi igång hans nya telefon och man kunde andas igen. Slutet gott 🙂

Sista kapitlet tog sin början på söndagen och det var då vi körde till Thusis, Schweiz, för att igår då köra rundan som jag började inlägget med. Idag väntar en lugn dag, men sedan ska vi besöka Martin Elmiger igen som vi gjorde i fjor och vi hoppas på en cykeltur i eftermiddag.

Håll utkik i kommande vecka för en summering av allt. Ha det gött!

/Diesel-Linda

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )