Tillbaka från semestern, nu får man återhämta sig.

Om en semester varit så pass intensiv att man måste återhämta kropp och huvud efter, då et man att man gjort något rätt. Sista dagen tid vi oss till Arbon i Schweiz, precis vid Bodensee. Där bor våra nyvunna vänner Riccardo och Sandra. Vi stötte ihop med dem i somras utanför Båstad när vi var ute och tränade, och de var på väg norrut på touringcyklar. Vi bjöd in dem att stanna hos oss två dagar senare när de skulle vara i Göteborgtrakten. Bjöd och bjöd, vi sa mer ”infinn er” på Larssons Berg on två dagar så har vi allt ni behöver; sovplats, mat, öl, wifi, tvättmaskin och Netflix. Naturligtvis ville vi hälsa på när vi var i området nu, och det var en fin avslutning med Raclette och vin. Fick höra en rolig episod under deras två sista dagar på sin resa. De var uppe i Nordkap, och skulle skicka cyklarna hem till Schweiz, och sedan flyga själva till Italien. Lång historia av mötande med allt från cykelkartonger, sura busschaufförer, förseningar, dålig personal på norska posten och allmän stress, för det är ett helvete när det kommer till logistik mer packade cyklar mm, speciellt när man inte är nära en större stad. Efter timmar av krångel fick Riccardo nog, ”I just snapped, and went and bought a tall beer and drank it all at once before getting back to work”. Jag och Marcus utbytte en en blick av förståelse och konstaterade den komiska likheten av någon vi känner :).

Resan har gått väldigt bra och skönt att det gått smidigt med all Covid-oro som man först trodde skulle vara mer krångel än det var. Österrikarna har kvaliteter, de kan både lösa bra hemsidor för covid-test bokningar, och de hostar inte en i ansiktet. Bägge uppskattas å det grövsta. Skulle jag lista snabbt vad som var det bästa så är det nog Dolomiterna, Grossglockner, Oetztaler Radmarathon, och EM. Klättrat, gnetat och njutit har vi gjort. Vi har ätit ute vid ett tillfälle och lagat mat på mina pärons hotellrum när de var med i Corvara, men i övrigt har vi ätit vår favorit; Pasta arrabbiata och tonfisk. Toppa det med en sallad och livets dryck, Perlenbacher så har du en toppenkväll. Det är verkligen något med att vara utomhus hela tiden, fysiskt anstränga sig och att vara helt fri som gör middagen helt otrolig.

Vi har även hittat receptet på att bota ryggproblem. Marcus har till och från i ett år hade lite utmaningar med ryggen, men så fort vi kört 10-12h i bil och sedan sovit på en 7cm tjock luftmadrass så var det löst. Ryggen var perfekt. Kanske får sälja sängen och lägga oss på golvet istället hemma med. Om så blir fallet får vi även köpa filar till katternas klor så de inte sticker hål. Katter har ju förmågan att t.ex. vilja tugga sönder de dyraste sladdarna, punktera andra sovplatser och sätta sig liiite för långt bort så man ej ska kunna klara dem. Söta sadister är uttrycket jag letar efter.

Sista rundan vi fick var runt Zug och med sällskap och guidning av Martin Elmiger, fd proffscyklist. Han körde som senast i BMC, och innan dess i IAM tillsammans med bland annat svenske Thomas Löfkvist. Vi känner honom sedan innan, framförallt Marcus, och vi fick middag och sova över i hans lägenhet med fin utsikt över närliggande sjön. Vi tog en runda på cyklarna, som skulle vara ”about an hour”. Jag som är erfaren går inte på sådan skit, utan visste att det blir säkert mer och att tugga dat styrlinda. Det blev 2 h ink. 900 höjdmeter, och brant var det. Vi hann inte cykla mer än 50 meter innan vi vände höger upp i en backe med kanske 18% rakt upp. Han ansåg att det är bättre med en genväg och ta en brant backe snabbt än att ta den lite mer långväga vägen. I beg to differ. Skämt åsido, det var var en otroligt vacker runda, med det var jobbigt. Jag kan i alla fall tänka på att trots att jag är ”sämst” i vår trio, så slipper jag i alla fall chit-chatta på vägen upp i backen. Marcus får pressa 400+ watt och försöka snacka samtidigt så det är också att bita i 🙂 Även om Martin slutat sin proffessionella karriär så cyklar han regelbundet och har hållt vikten så är han fortfarande ett monster och dessa backar är lätta för honom att sprätta upp för. Väl nere från alla backar kom vi till sjön och då var det Marcus tur. Platt och lätt böljande är ju hans terräng, och så fick man bara hugga tag i bocken och bita i för att hänga med. Fick i alla fall med mig två QOM på den sträckan, så det var ju kul. Avslutade med ej bjud-öl på ett säkert alldeles för dyrt ställe nere vid sjön.

Vi kom hem till päronen i Sandby på torsdagskvällen och sedan på fredagen åkte vi upp till Mölndal. Vi hamnade hos Oskar på Östersnäsvägen istället och lite för många öl senare kunde vi ej köra sista sträckan hem, så vi fick sova på ”slottet”, alltså Marcus föräldrars hus på Östersnäsvägen. Lördag kom vi äntligen hem igen, och båda katterna var på plats. Lägenheten var städad sedan innan, men det går ej att undvika det vidriga kaos som uppstår när man ska packa upp. Marcus noterade att det var Västboloppet idag söndag och var taggad och åkte dit. Personligen på gillar jag verkligen den banan och det är en fin tävling, men kände att jag hade varken lust eller ork att åka dit och race:a, så jag stannade hemma. Skönt att vara själv en liten stund och kunna kolla på någon tonårsskit på Netflix och städa samtidigt. Marcus är min favoritperson och vi har inte varit ifrån varandra mycket alls under vår sjuåriga historia, men en halv dag kanske är sunt att kosta på sig ibland.

Nu ska jag ta några dagar av lugn och komma in i att logga in på datorn igen, om jag nu kommer ihåg lösenordet. Sedan hoppas man på några fler turer i krispigt höstväder på landsvägscyklarna, innan man kanske tar en lite längre paus och hämtar motivation etc. Jag är sugen på lite trail-lunk i Gunnebo i alla fall, så får se vad som sker i veckan.

Njut av söndagen!

/L

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )