Det är upp till mig och dig. Häng med!

Det är inte ovanligt att man kan kommentera fördelning mellan män och kvinnor cykling. Det är ett faktum att det är betydligt fler män som utövar sporten, både proffesionellt och amatör. På den professionella scenen går det sakta på rätt håll och kvinnor får mer och mer exponering i media, fler lag med större budget etc. Det är en bit kvar, men det är positiva vibbar. Inom Sverige så upplever jag att både män och kvinnor har lika chans och utgångsläge att bli bra cyklister, oavsett ambitionsnivå. För den som vill nå toppen internationellt så kanske man gör det bäst utomlands, men tävlingscyklist bra nog för Swecup i Elit, Elitmotionär på Vätternrundan och i lokala klubbar så är det toppen. Min uppfattning är att alla kan ta plats och har man förmågan att cykla snabbt, så finns inget som hindrar egentligen.

Jag har lärt känna flera tjejer som är grymma på cykeln och som gillar att köra snabbt, vill bli bättre och ha kul på vägen. Det är skoj att utmana, peppa och träna tillsammans för att utvecklas. Dock får man ofta också höra att man ofta är ensam tjej med, eller kanske en vapendragare som hänger med på regelbunden basis. Jag kan såklart räkna ut att om det är 1 tjej på 10 herrar som cyklar så är det rimligen mest herrar på träningar/event, men jag tycker ändå att fler ska våga sig ut och joina. Många tjejer kör runt på egen hand och utvecklas därmed långsammare. Hade jag haft svaret på varför så kanske jag inte suttit och skrivit detta. Jag har en känsla av att det är en kombination av rädsla/stress att folk ska se hur formen är, att man har en onödigt detaljerad plan man inte vill frångå, vara ensam tjej och kanske att man blir ifrånkörd, exponera sina watt, eller? Fill me in here, please!

För att komma över detta så är det utanför komforten som gäller, och det är så man blir bättre. Jag har kämpat och tidigt fysisk bitvis för att komma dit jag är idag och jag fortsätter jobba. Zwift är ju det självklara exemplet. Jag tycker det är den bästa träningskompisen man kan ha under höst och vinter. Blanda workout och race, enkel setup och kul! När det kommer till att köra race på Zwift så är jag ingen stjärna. Mina watt är inte dåliga på något sätt, fick nytt FTP/bästa snitt på race på ca 4,1 w/kg och det är kul, men jag var i gruppetton/ingenmansland. Flera framför mig i listan hade 3,7-3,8 och någon till och med 3,6 i snitt. De hade alltså kört racet bättre än mig och hade det lilla sista på den där 1-2 min forceringen som jag inte hade. De kunde gå med där jag efter halva loppet blev ifrånkörd, och sedan fick en ”bättre” resa än mig som mosade på bakom. Jag måste bli lite bättre, för att kunna överleva kritiskt moment och hänga med när tåget går, och jag hoppas jag kan göra det snart innan våren kommer och jag pausar Zwift till hösten igen.

Jag kör i A, och i A ska man köra om man har 3,7w/kg i FTP som tjej. Det är många i Sverige som löser detta och jag vill verkligen slå ett slag att testa köra race, och vad kan då vara mer lämpligt än Swecup? Det är mycket roligare att köra då man känner igen några namn, än att bara ta ett race i listan på appen. Igår måndag så var vi 14 st som gick imål A, och då är 9 st i samma lag. Verkligen Kudos till alla starka damer som kör och till SZ som verkligen verkar ha gemenskap och glädje för Zwift, men min poäng är att det skulle bli så mycket roligare för alla om vi kunde vara kanske 50 st i A. Då hade det kunnat bli en utbrytning, en huvudklunga och lite folk som kanske blir avhängda. Vet ej om jag har hela sanningen, men jag har även noterat att en del i B har 3,7w/kg i snitt, men väljer inte A trots allt? För att vi ska kunna utveckla cykelsporten och alla dess grenar så hänger det på dig och mig som individer att ställa upp. När förbundet har fixat en cup där det är så enkelt att anmäla sig, kommentatorer, sponsorer etc. det är väl klart man vill hänga på och visa intresse. Jag orkar inte höra kommentarer som ”Damerna är bara 15 pers”, ”knappt några damer som kör”, eller att någon ska ifrågasätta prestation pga att man inte har lika många motståndare. Jag tänker att jag vill vara med för främst min egen utvecklings skull, för att det är kul, men också för sportens skull. Speciellt när det är på tillgängligt och billigt som det är om man jämför med att åka runt hela landet med MTB eller landsväg.

Om du som tjej identifierar dig med mig? Ta chansen att försöka peppa en vän eller bekant att hänga på och utvecklas. Uppmuntra till att det inte är en katastrof om man blir ifrånkörd och att watt inte måsta vara på himla hemligt. Om du som man har en tjej, kvinnlig kompis, syster, kusin? Ta chansen att uppmuntra, stötta och våga utmana. Och slutligen, om du är en tjej som står på tröskeln men inte helt kommit till skott? Kom in i matchen, du är välkommen!

Kudos från Diesel-Linda 🙂


Lämna en kommentar